انتظار فرج

انتظار


تاریخ نشان میدهد که انتظار قیام حضرت مهدی (عج) بس حماسه ساز و شکوهمند و انسان ساز بوده است مسلمانی که انتظار عدل جهانی حکومت حضرت مهدی (عج) و از بین رفتن ظلم را می کشد که در آن شرک و نفاق از بین رفته تقوی جایگزین گردیده باشد . نمی تواند شرک ونفاق از بین رفته تقوی جایگزین گردیده باشد نمی تواند شرک و نفاق را پیشه خود سازد .مسلمانی که طعم بزرگواری و جوانمردی خاندان عصمت و حضرت مهدی (عج) را چشیده باشد و منتظر حکومت آن بزرگوار باشد نمی تواند با اعمال زشت خود آن بزرگوار را از خود دلگیر نماید و به خاطر همین خصوصیات است که منتظر در روایات ما از مقامی بس والا و ارزشمند برخوردار است .


امام صادق (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) می فرمایند :


افضل اعمال امتی انتظار الفرج


بالاترین اعمال امت من انتظار فرج است .


و مقام منتظران را در سطح مقام شهیدانی ذکر کرده اند که در راه خدا بر خون خود غلتیده اند .


امام صادق (ع) می فرمایند :


المنتظر لامرنا کالمتحشط بدمه فی سبیل الله


هر آن کس که انتظار امر ما (ظهور مهدی (عج) )را بکشد مانند کسی است که در راه خدا به خون خود غلتیده باشد .


در روایت دیگری می فرمایند :


هو کمن کان مع رسول الله (ص)


او (منتظر امام زمان (عج))مانند کسی است که در کنار پیامبر خدا  (ص) بوده است .


پس باید انتظار کشید . باید کوشش نمود و جدیت به خرج داد که انتظار بر مومنین منتظر بس گوارا است .


امام صادق (ع) فرمودند :


فجدوا و انتظروا هنیئا ایتها العصابت المرحومت


پس بکوشید و انتظار کشید که این انتظار گواریتان باد ای گروه رحمت شده  

  

چگونه انتظار بکشیم


این‌ سوالی است که پیش از هر پرسش دیگری ذهن هر مسلمانی را به خود جلب می کند.


چگونه باید انتظار کشید ؟ ما در زمان غیبت امام زمان (عج) چه وظیفه ای داریم ؟ چه باید بکنیم که امام زمان (عج) از ما خشنود گردند ؟


آشنایی با وظایف منتظر در زمان غیبت مارا یاری خواهند نمود که هرچه نیکوتر انتظار قیام آن بزرگوار را بکشیم .


در اینجا اندکی از آن وظایف را برای شما عزیزان یادآوری می گردد :


1-     شناخت حضرت مهدی (عج) : یکی از مهمترین وظایف ما در زمان غیبت شناسایی آن بزرگوار است و باید بدانیم که مقصود از این شناسایی تنها آشنایی علمی و یا تاریخی با آن حضرت نیست . بلکه باید به مقامات معنوی آن بزرگوار عرفان پیدا کنیم و امید است در مرحله بعد به آن حضرت قلبا" محبت داشته باشیم .


2-    باید بدانیم که اگر از امام زمان خود دوریم . اگر حضرت مهدی (عج) غایب است اگر رنج می کشیم همه و همه نتیجه ی اعمال زشت خود ماست . پس باید خود رابسازیم . باید اعمالمان را اصلاح نماییم گویی همواره در مقابل مولایمان امام زمان (عج) قرار داریم . حضرت مهدی (عج) نیز به این نکته نظر دارند آنجا که می فرمایند :


فلیعمل کل امرئ منکم ما یقرب به من محبتنا و لیتجنب من کراهتنا و سخطنا .


هریک از شما باید به آنچه که به وسیله ی آن به دوستی ما نزدیک می گردد عمل کند و باید از آنچه که به وسیله آن به ناخوشنودی و خشم ما می رسد بپرهیزد .


3- پس از آنکه حضرت مهدی (عج) را شناختیم و اعمال صالح پیشه کردیم باید به دگرسازی و شناساندن آن بزرگوار به دیگران بپردازیم و این وظیفه ای بس مهم و عظیم است .


4-  دعا : برای آن حضرت دعا کنیم و ظهور آن حضرت را از خداوند بخواهیم که خود او فرمود :


اکثروا الدعا بتعجیل الفرج و ان ذلک فرجکم


برای فرج بسیار دعا کنید که به راستی گشایش خود شما نیز در آن است .


دعای عهد را صبحها بعد از نماز حتما" بخوانیم . در قنوتهای نماز دعای فرج را فراموش نکنیم که دعا کردن برای آن حضرت از حقوقی است که آن بزرگوار به گردن ما دارند . و نیز دعای ندبه را که زبان حال یک فرد منتظر و شیدای شیعی و سرشار از معانی جالب و ژرف است در روزهای عید و هر جمعه صبح بخوانیم .


5-  صدقه  : برای سلامتی آن حضرت صدقه بدهیم و پس از نمازهای یومیه خواندن آیـت الکرسی را برای سلامتی آن حضرت فراموش نکنیم .


6-  حل مشکلات و ناراحتیهای خود را از آن حضرت بخواهیم و مطمئن باشیم که ایشان مناجاتهای ما را می شنود و به آن پاسخ می دهند . (ان شاالله تعالی )


7- از نواب عام آن حضرت فقهای بزرگ شیعه پیروی نماییم و بدانیم که به فرمان حضرت در زمان غیبت  تحت سرپرستی آنها هستیم .


8- دو امر مهم یعنی انتظار فرج و صبر در مقابل ناملایمات را از خداوند متعال مسئلت نماییم .


پیرامون وظایف ما نسبت به حضرت ولی عصر (عج) مسائل بیشتری را می توان عنوان نمود که بیان آنها در این مختصر نمی گنجد .


 

دیدارها


از آن هنگام که خورشید جهان افروز و حیات بخش وجود حضرت مهدی (عج) در پس    پرده ی غیبت قرار گرفته و ما نیازمندان به چاهسار عدم درک فیض حضرتش در غلطیده فرو افتاده ایم . بزرگواران بسیاری به خاطر پاکی شان به فیض ملاقات با آن حضرت نائل شده اند . آنها که از صمیم قلب دیدار حضرت مهدی (عج) را طلب کرده با اعمال پاکشان خود را آماده ی این وصلت و درک فیض کرده اند توانستند با آن حضرت دیدار نمایند .


چه کسی توان آن را دارد که منکر ملاقاتهای سید بزرگوار رضی الدین بن طاووس با حضرت مهدی (عج) شود . کدامین کوردلی است که ملاقاتهای علامه بحرالعلوم را با حضرت مهدی (عج) باور ننماید ؟یا کدام جاهلی ماجرای شیخ حر عاملی را که به وسیله ی آن بزرگوار در کودکی شفا یافت و پس از آن عالمان از بزرگ شیعه گردید و کتاب پر ارج وسائل الشیعه را تدوین نمود را کتمان می کند ؟


 


             السلام علیک حین تصلی و تقنت


                                        السلام علیک حین ترکع و تسجد



تشرف مرد کاشانی


مردی از اهل کاشان که عازم حج بیت الله الحرام بود چون به همراه قافله به نجف اشرف رسید در آنجا سخت بیمار شد بطوریکه پاهایش خشک شد و قادر به راه رفتن نبود .


همراهانش او را به یکی از صلحا که در یکی از اتاقهای مدرسه جنب حرم مطهر سکنی داشت سپردند و خود به حج رفتند .


صاحب اتاق هم هر روز بیمار را در اتاق می گذاشت و درب آنرا قفل کرده به عزم گردش و طلب روزی به بیابان می رفت . یکروز بیمار به صاحب اتاق گفت :


دلم گرفته و دیگر از ماندن در این اتاق وحشت می کنم . امروز مرا بیرون ببر و در جایی رها کن و هر جا میخواهی برو !


صاحب اتاق هم مرا برد به طرف مقام قائم (عج) که در بیرون نجف اشرف در گورستان وادی السلام واقع است و مرا آنجا نشانید . سپس پیراهن خود را در حوض آنجا شست و روی درختی که در آنجا بود پهن کرد و به سمت بیابان رفت . من هم در آنجا تنها ماندم و درباره ی سرنوشتم می اندیشیدم .


ناگاه دیدم جوانی خوش سیما و گندم گون داخل صحن مقام صاحب الزمان (عج) شد و به من سلام کرد. سپس یکراست به مقام قائم  رفت و چند رکعت نماز با خشوع و خضوع که کسی را بدان حال ندیده بودم خواند . بعد از آن که از نماز فارغ شد آمد نزد من و احوالم را پرسید                       


من گفتم : (( مبتلا به یک بیماری شده ام که راحتی ندارم . خداوند نه شفا می دهد که بهبودی یابم و نه جانم را می ستاند که آسوده شوم ))


گفت : ((غمگین نباش به زودی خداوند هر دوی آنها را به تو می دهد ))


این را گفت و رفت .


هنگامی که او رفت دیدم پیراهن صاحب اتاق روی زمین افتاده است . بر خاستم آنرا برداشتم و شستم و دوباره روی درخت پهن کردم . سپس متوجه شدم که من قبلا" قادر نبودم از جا بر خیزم و حرکت کنم  چطور شد که اینطور بهبودی یافتم ؟!


پس هنگامی که متوجه ی خودم شدم دیدم ابدا" اثری از آن بیماری در من نیست . آن موقع یقین کردم که آن مرد نورانی امام زمان (عج) بوده است . فورا" از آنجا بیرون آمدم و نظری به بیابان  افکندم و کسی را ندیدم و از فراق امام عصر (عج) بی اندازه ناراحت و غمگین شدم .


وقتی صاحب اتاق آمد و احوالم را پرسید از وضع من متحیر شد من هم ماجرا به او خبر دادم و او نیز بر آنچه از دست او رفته بود حسرت خورد. سپس با او به اتاق رفتیم .


اهل نجف می گفتند:(( آن مرد کاشانی همانطور سالم ماند تا موقعی که حاجی ها و دوستان او از مکه آمدند . وقتی آنان را دید مدتی اندک با آنها بسر برد دوباره مریض شد و از دنیا رفت و در صحن مطهر مدفون گردید . و آنچه حضرت (عج) به او خبر داده بود که به هر دو مقصودت خواهی رسید آشکار گردید .



                     یک چشم زدن غافل از آن شاه نباشی    


                                           شاید که نگاهی کند آگاه نباشی

 

 


                      بسم الله الرحمن الرحیم                   

تعریف و مفهوم غیبت – نواب خاص و عام  



کلمه ی غیبت از غیب یعنی نهان زیستی است و مفهوم غیبت حضرت مهدی (عج) این است که مردم از محل ایشان اطلاع نداشته اگر هم ایشان را ببینند او را نمی شناسند (مگر به اذن مبارکشان )


امام صادق (ع) فرمودند :             یرونه ولا یعرفونه 


                                          او را می بینند  ولی نمی شناسند


و حضرت مهدی (عج) در همین جهان مانند مردم عادی زندگی می کنند و حیات دارند با این تفکر جایی دیگر برای تهمت ناروایی که به شیعیان زده می شود که  می گویند اما م زمانشان درون سرداب سامرا می باشد باقی نمی ماند .


آری واقعه ی تاریخی رخ داد که در عصر غیبت صغری سربازان خلیفه عباسی به قصد دستگیری حضرتش به منزل مسکونی پدر ایشان حضرت امام حسن عسکری (ع) شتافتند و حضرت به نیروی الهی در سرداب معجزه ای نشان دادند و پنهان شدند ولی این بدان مفهوم نیست که شیعه حضرتش را در سرداب جستجو می کند و در انتظار ظهور ایشان از سرداب سامرا می باشد .


ایشان از اولین روز امامت خویش از چشم مردم پنهان بودند و تا سال 329 ه .ق یعنی 69 سال چهار نماینده و نایب از جانب خویش انتخاب نمودند که به ترتیب واسطه بین امام (عج) و مردم بودند .


این 69 سال را غیبت صغری (کوتاه مدت ) می گویند .


این چهار نایب و نماینده حضرت ولی عصر (عج) را نواب خاص می نامند . این دانشمندان و فقها و بزرگان شیعه به ترتیب عبارتند از :


1-   عثمان بن سعید عمروی


2-   محمد بن عثمان بن سعید


3-   حسین بن روح نوبختی


4-   علی بن محمد سیمری


بعد از وفات نائب خاص چهارم دوران غیبت صغری پایان یافت و بنا به فرمان الهی دوره ی غیبت حضرت موسوم به غیبت کبری (بلند مدت )آغاز شد که به واسطه نامه ای از حضرت مهدی (عج) که آن را توقیع می گویند . زعامت و رهبری شیعه از آن زمان تا ظهور پر سرور حضرتشان به فقها ی پارسا و دیندار و پرهیزگار سپرده شد تا احکام الهی را به مردم برسانند و در حوادث و رویدادها راهبر شیعیان باشند . این رهبران شیعه در زمان غیبت کبری را نواب عام گویند .



اصالت غیبت


انبیای پیشین نیز  درطول رسالت خویش مدتی از چشمان مردم


 به پیامبر خویش ممکن نبود . از جمله این انبیا حضرت موسی


(ع) را می توان نام برد که 28 سال در غیبت از بنی اسرائیل بسر


برد و دیگر پیامبران مانند حضرت یوسف (ع) که برادرانش او را


می دیدند ولی نمی شناختند یا حضرت صالح (ع) که مدتی را در


غیبت زیست و .....


 


و نیز با توجه به مفهوم غیبت که عدم دسترسی مردم به پیامبر  و امام خویش است . ائمه اطهار (ع) نیز در دورانی از زندگی و


امامت خویش دارای چنین غیبتی بودند . مانند حضرت موسی


کاظم (ع) که 14 سال در زندان هارون الرشید بوده اند و شیعیان


دسترسی به امام خویش نداشتند .


 



فلسفه ی غیبت


باید توجه داشت که به طور کلی فلسفه و حکمت اصلی غیبت بر ما پوشیده است و این از رموز الهی است . ولی یکی از علل مهم غیبت که می توان نام برد امتحان مسلمانان است و این نکته که غیبت امام زمان (عج) زمینه ای برای آزمودن مردم است که چه کسانی ایمان دارند ؟


روایتی است از حضرت رسول (ص) که فرمودند :


برای قائم ما غیبتی خواهد بود که خدا با آن مومنین و افراد با ایمان را می آزماید و کفر پیشگان را هلاک می سازد همانا این غیبت یکی از اسرار الهی و رموز ربانی است که سبب و حکمت آن از نظر بندگان پوشیده است بنابراین از تردید و دودلی در آن بپرهیز !


که همانا شک در کار خدا خود نوعی گمراهی و کفر ورزی است.


علت دیگر حفظ حضرت ولی عصر (عج) از خطرات جسمانی از ناحیه دشمنان و عدم بیعت با ستمکاران است .


در توقیعی خود حضرتشان می فرمایند :


و اما سبب غیبت ... همانا هیچ یک از پدران من (ائمه اطهار) نبودند که بیعت و پیمان یاغیان ستمگر زمانشان در گردنشان نباشد و حال اینکه من به هنگام رستاخیز قیام خواهم کرد و هیچ قرار و مداری با هیچ  یک از گردنکشان نخواهم داشت .


 


فایده ی امام غایب


طبق عقاید اسلامی وجود امام و حجت در هر زمانی در روی زمین لازم است چه ظاهر در میان مردم باشد و چه پنهان . به عبارت دیگر ظاهر بودن یا غایب بودن آن امام لازم نیست بلکه وجود او الزامی است . حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه می فرمایند :


زمین از پیشوای قائمی که برای نگهداری حجت الهی به پا خیزد هیچ گاه خالی نمی ماند چه آشکار و شناخته شده باشد و چه ناشناخته . (وجود) این پیشوا برای آن لازم است که برهانها و حجتهای روشن خدا نابود نگردد .


بهره گیری از حضرت مهدی (عج) در دوران غیبت مانند استفاده از خورشید پشت ابر می باشد .


حضرت مهدی (عج) در توقیعی می فرمایند :


اما چگونگی بهره وری از من در دوران غیبت مانند بهره وری از آفتاب است هنگامی که در پس ابرها از دیده ها نهان باشد . به درستی من مایه ی امان مردم از خشم خداوندم .



ایمان به مهدی (عج) و انتظار فرج و ظهور امام غایب مایه ی امیدواری و آرام بخش دلهای محرومان است .


حضرت مهدی (عج) در دوران غیبت نیز برای حل و فصل امور ضروری مسلمین تا سر حد قدرت کوشش می کنند و این نکته منافاتی با غیبت حضرتش ندارد . می توان گمان داشت برخی از رسیدگی ها که به طور مستقیم با غیبت ایشان مناسبت ندارد صورت نمی پذیرد .

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد